Pomoc-Drogowa-Szczecin.pl » Akumulator bezobsługowy – instrukcja obsługi
Akumulator bezobsługowy – instrukcja obsługi
Większość produkowanych obecnie akumulatorów samochodowych to tzw. akumulatory bezobsługowe, ale i one wymagają wykonania okresowo pewnych czynności.
Termin bezobsługowy określa akumulator, w którym przez kilka lat nie potrzeba dolewać wody destylowanej do elektrolitu. Bieguny akumulatora oraz zamocowane na nich końcówki przewodów, czyli tzw. klemy, trzeba okresowo porządnie czyścić i sprawdzać, czy są dobrze zamocowane.Ubytek wody z elektrolitu związany jest z wydzielaniem się wodoru i tlenu podczas procesów rozładowania i przeładowania (nadmiernego ładowania) zachodzących w trakcie eksploatacji.
We współczesnych akumulatorach stosuje się różne rozwiązania, aby zapobiec zmniejszaniu się ilości elektrolitu. Jednym z pierwszych było wykorzystanie szczelnej obudowy oraz wykonanie szkieletu dodatniej elektrody ze stopów z udziałem srebra i wapnia, w celu ograniczenia wydzielania wodoru podczas pracy ogniwa. Rozwiązanie to zwykle uzupełnia zwiększona ilość elektrolitu, co w sumie sprawia, że w ciągu od trzech do pięciu lat nie potrzeba go uzupełniać destylowaną wodą.
Każdy jednak akumulator, zarówno klasyczny jak i ten wykorzystujący najnowsze technologie zapobiegające zmniejszaniu się poziomu elektrolitu, musi być poddawany okresowo pewnym czynnościom, które zapewniają mu prawidłowe współdziałanie z instalacją elektryczną samochodu. Chodzi przede wszystkim o obsługę zacisków (biegunów) akumulatora i montowanych na nich końcówek przewodów, czyli tzw. klem.
Zaciski i klemy muszą być czyste. Szczególnie dotyczy to współpracujących powierzchni tych elementów. Przynajmniej raz w roku należy rozkręcić klemy i usunąć z nich oraz z zacisków wszelkie zanieczyszczenia. Ponadto należy często sprawdzać, czy końcówki przewodów(klemy) są wystarczająco mocno zaciśnięte (dokręcone) na zaciskach akumulatora. Klemy na zaciskach warto dodatkowo zabezpieczyć np. wazeliną techniczną lub innym preparatem przeznaczonym do tego celu.
O czystość warto również zadbać na powierzchni akumulatora. Brud w połączeniu z wilgocią potrafi tworzyć ścieżki przepływu prądu między biegunami akumulatora, co prowadzi do jego samorozładowania. Warto i należy okresowo sprawdzać także stan połączeń akumulatora z masą. Jeśli są one brudne lub skorodowane trzeba je bezwzględnie oczyścić i zabezpieczyć.
Zadzwoń 609-715-715Marcin Migdał
Właściciel firmy CORRADO Szczecin. Lawetowanie, hol pojazdów i auto pomoc w przystępnej cenie. Zapraszam do kontaktu.